Renhållningsdispens
Den här tjänsten kräver inloggningAvfallshanteringen i vår kommun styrs av nationell lagstiftning samt kommunala bestämmelser fattade av kommunfullmäktige. Kommunen är skyldig att hämta hushållsavfall där människor bor och verkar. Att minska mängden avfall är en miljöåtgärd i rätt riktning och kan innebära lägre hämtningsavgift.
Kommunens renhållningsföreskrifter reglerar kärlstorlekar och hämtningsintervall och är utformade för att fungera för det stora flertalet. Den som använder sin bostad i liten utsträckning eller i övrigt minskar sitt hushållsavfall, kan ansöka om undantag eller dispens från kommunens renhållningsföreskrifter såvida vissa kriterier är uppfyllda. Alla undantag prövas av nämnden och ansökan ska göras skriftligen. Alla dispenser är personliga och upphör att gälla om fastigheten byter ägare eller om nyttjanderättshavaren ändras.
Tänk på att om det är flera personer som ska signera e-tjänsten krävs det att samtliga parter har tillgång till bankID.
För mer information om kompostering av slam och latrin, se informationsblankett som finns bifogad.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
När du använder denna e-tjänst lämnar du dina personuppgifter enligt ovan. Dina personuppgifter kommer att behandlas i syftet att hantera ditt ärende och i vissa fall fatta beslut i ditt ärende.
Överföring till tredje land
Dina personupgifter kommer inte att överföras till ett så kallat tredjeland (land utanför EU/EES.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Uppgifterna lagras enligt dokumenthanteringsplanen/gallringsplanen
Här kan du läsa dokumenhanteringsplanen/gallringsplanen.
Läs mer om behandling av personuppgifter på flen.se.
Övriga upplysningar
Dataskyddsombud
0157 - 43 00 00
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighetsadress för sophämtningsställe
- Ansökan
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in