Riksfärdtjänst - ansökan
Du kan ansöka om riksfärdtjänst för dig själv eller för annan person via denna e-tjänst.
Personer med stora och varaktiga funktionsnedsättningar och som på grund av detta måste resa på ett särskilt kostsamt sätt mellan kommuner i Sverige kan ansöka om riksfärdtjänst. Ett skäl till högre reskostnader kan vara att man behöver ledsagare under resa med allmänna kommunikationer eller måste åka med annat, särskilt fordon. Funktionsnedsättningen ska bedömas som varaktig (minst 6 månader) och ska styrkas med läkarutlåtande.
Saknar du Bank-ID eller av annan anledning inte kan ansöka digitalt, vänligen kontakta Kontaktcenter på telefonnummer 0157-43 00 00.
Ändamålet med resan ska vara rekreation, fritidsverksamhet eller annan enskild angelägenhet av fritidskaraktär och får inte avse resa till arbete, utbildning, vård eller behandling.
En förutsättning för att bli beviljad riksfärdtjänst är att resan inte kan genomföras på egen hand med hjälp av transportföretagens kostnadsfria assistansservice. Som exempel så är många av Mälartågs tåg väl anpassade för resenärer med funktionsnedsättning.
Ansökan
Det kan dröja upp till fyra veckor innan du får svar på din ansökan. Vid semestrar och högtider kan väntetiden vara längre.
Behandling av personuppgifter
Genom att starta e-tjänsten och ansöka, godkänner du behandlingen av personuppgifter enligt nedan beskrivning.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
- GPS-koordinat kopplat till en individ
- Uppgifter om hälsotillstånd
- Födelsedatum
När du använder denna e-tjänst lämnar du dina personuppgifter enligt ovan. Dina personuppgifter kommer att behandlas i syftet att hantera ditt ärende och i vissa fall fatta beslut i ditt ärende.
Överföring till tredje land
Dina personupgifter kommer inte att överföras till ett så kallat tredjeland (land utanför EU/EES.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Enligt Flens kommuns bevarande- och gallringsplan.
Läs mer om behandling av personuppgifter på flen.se
Övriga upplysningar
Dataskyddsombud
0157 - 43 00 00
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
vård- och omsorgsnämnden
kontaktcenter@flen.se