Inackorderingsbidrag för elev i gymnasieskola - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningDu som studerar heltid på gymnasieskola har rätt till inackorderingsbidrag från kommunen till och med vårterminen det år du fyller 20 år. Du som går på fristående skola skall söka bidrag från Centrala studiestödsnämnden - CSN.
Förutsättningar för att ansöka om inackorderingsbidrag
Du måste uppfylla följande villkor för att få inackorderingsbidrag:
- Som regel skall du ha minst 60 km resväg i enkel riktning eller en sammanlagd restid på över 3 timmar per dag.
- Du skall vara inackorderad på studieorten.
- Du ska vara folkbokförd i Flens kommun.
Information gällande ansökan och bidraget
- Om du är under 18 år måste ansökan signeras av vårdnadshavare.
- Om felaktiga eller vilseledande uppgifter lämnas i ansökan blir eleven, eller om eleven är omyndig; vårdnadshavare eller förmyndare, ersättningsskyldig för utbetalt inackorderingsbidrag. Detta gäller även vid förändringar som påverkar inackorderingsbidraget (exempelvis om man byter från kommunal gymnasieskola till fristående skola).
- Bidraget utgår från den tid inackorderingen varar, dock högst 9 månader (sept-maj). Ny ansökan ska lämnas in för varje läsår.
- Ingen retroaktiv utbetalning av inackorderingsbidrag sker. Om inackorderingsbidraget söks under pågående läsår, det vill säga i efterskott, betalas inackorderingsbidraget ut för innevarande månad.
- Utbetalning sker den 25:e varje månad eller närmast föregående helgfria vardag.
- Ersättning betalas endast för hel månad.
Uppgifter att ha tillhands
- BankID
- Uppgifter om utbildning (skolans namn, skolort och program)
- Inackorderingsadress
- Kontonummer till vilket utbetalning ska ske
Vad händer sedan?
Ansökan tas emot av kommunens handläggare och behandlas i den ordning de kommer in.
Observera - det är viktigt att du sparar ärendenumret för din ansökan, som visas på sista sidan. Detta nummer ska användas i din kontakt med kommunen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
När du använder denna e-tjänst lämnar du dina personuppgifter enligt ovan. Dina personuppgifter kommer att behandlas i syftet att hantera ditt ärende och i vissa fall fatta beslut i ditt ärende.
Överföring till tredje land
Dina personupgifter kommer inte att överföras till ett så kallat tredjeland (land utanför EU/EES.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Enligt Flens kommuns bevarande- och gallringsplan.
Läs mer om behandling av personuppgifter på flen.se
Övriga upplysningar
Dataskyddsombud
0157 - 43 00 00
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Barn-, Utbildnings- och kulturnämnden
kontaktcenter@flen.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Uppgifter om utbildning
- Uppgifter om inackordering
- Uppgifter om bidrag
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in